Nation board sacked

The board of directors of the Nation Publishing Company Limited, including founder and board Chairman Harold Hoyte, has been sacked, as the Trinidad-based parent company continues structural changes, official sources have revealed.

According to the sources familiar with the decision taken by the parent company One Caribbean Media (OCM), the Starcom Network board is also being dismissed to make way for a single board of directors to oversee the entire Caribbean operation.

The termination took effect on March 1, according to the sources, but was only revealed Thursday.

Hoyte’s dismissal was later found to have been an error on the part of the group’s hierarchy, and he was reportedly asked to return, the sources said.

Harold Hoyte

However, the Nation founder told Barbados TODAY he was unaware of any such action, although he admitted that OCM had indeed planned to restructure all of the domestic boards across the region.

In addition to the Nation and Starcom Network, OCM owns the Express newspaper, CCN TV6 and five radio stations in Trinidad & Tobago, the Grenada Broadcasting Network in Grenada and radio services in five Eastern Caribbean countries.

“I’m not aware the Nation board has been dismissed. I think you have to speak to somebody who could make that decision. I haven’t made any decision. I am chairman of the board . . . . I know that the OCM is looking at restructuring the boards, but I don’t know of any new board,” Hoyte said.

Asked to clarify whether he was unaware that the board had been fired, or if there were no truth to the report, Hoyte replied: “I can’t say it is not so because I don’t appoint the board. I have not received any correspondence, I have not received any telephone calls, I have had no instructions. I am not aware that the board has been dissolved. I can tell you what I am aware of is that there is going to be a restructuring of the boards . . . not of the Nation board or the Starcom board, but all of the boards of OCM. I believe that is being discussed. To make that statement [of a dismissal] I would be presumptuous.”

Meanwhile, Nation Group Chief Executive Officer Anthony Shaw told Barbados TODAY that “boards do routinely change from time to time and there will be changes made on boards.

Anthony Shaw

“All organizations do change boards routinely,” Shaw said.

Asked if the Nation board had been changed on this occasion, he said: “When the board is changed an announcement will be made as to who the directors are, if that occurs and when that happens.”

Thursday, at least one board member confirmed to Barbados TODAY that he had indeed received his walking papers, while admitting that the action had come somewhat as a surprise. He also expressed concern that all future decision making in relation to the Barbados-based publication house will be made out of Port of Spain.

Barbados TODAY also contacted Group Chief Executive Officer of One Caribbean Media Ltd Dawn Thomas, who promised to ring back, but had not done so up to the time of publication. Several follow calls went unanswered.

The development comes on the heels of last January’s firing of the Nation’s Editor-In-Chief Roy Morris.

emmanueljoseph@barbadostoday.bb

25 Responses to Nation board sacked

  1. Arthur Marshall
    Arthur Marshall May 12, 2017 at 12:00 am

    trinidad based

    Reply
  2. Franklin Alleyne May 12, 2017 at 1:12 am

    Explains a lot. How could the chairman of the board NOT know whether the board was sacked? Would he not have received a memo, since it supposedly happened in March? Also, if the board wasn’t sacked, would that mean this headline is misleading? Oh boy when will Barbadians be able to get the full story as things unfold instead of half truths and cover ups? No wonder Fruendel and his bunch has the country hoodwinked. Too bad ‘all wunna who think wunna smart’ dead at my door.

    Reply
  3. Sheron Inniss May 12, 2017 at 6:00 am

    So yuh all mean to tell me wunnuh didn’t see this coming. Pm Barrow’s words have been ringing true for a long time. Wunnuh did pun the reservation evuh since. Refuse to learn from others mistakes and then forever playing catch-up.

    Reply
  4. Tristan John
    Tristan John May 12, 2017 at 6:31 am

    The Nation Newspaper itself need sacking! >_>

    Reply
  5. Rawle Spooner
    Rawle Spooner May 12, 2017 at 6:34 am

    Nation is garbage so good riddace don’t care about them.

    Reply
  6. Greengiant May 12, 2017 at 7:10 am

    Sadly some of our educated citizens finds it very difficult to make sound decisions based on business principles only. They seem to always have to think about the well being of a friend, relative, or relative of a friend. This practice has haunted us for decades now, it’s therefore no wonder the trinidadians can suddenly make a non profitable business profitable. Investors want returns it’s that simple, the company now owned by massy, when it was owned, operated and controlled by locals, provided employment for cricketers from certain clubs, the senior staff created businesses that were in conflict with the company and in many cases creaming off the company. Profitability was totally impossible, it’s sold to trinidadians now. We need to watch the restructure, watch the efficiency in service, and the annual financial reports. Stop being mislead with these negative sentiments about our twin island neighbors and extract the positives from their approach to business.

    Reply
  7. Alex Alleyne May 12, 2017 at 7:30 am

    TT&B, and per usual Barbados get the raw end of the stick. As far as the Starcom Network goes , I hope DENIS JOHNSON get “de big pick” over there.

    Reply
  8. Alex Alleyne May 12, 2017 at 7:37 am

    Looking forward to DJ rise at River Road.

    Reply
  9. Saga Boy May 12, 2017 at 8:11 am

    How on earth could the parent board make a mistake and sack the founder of the Nation? How could he not know? What was it necessary for the nation to share shares to the I miss group? It was just another case of greed.

    Reply
  10. Alex Alleyne May 12, 2017 at 9:32 am

    Keeping my ear glued to the ground on this one. T&T doing it to B again as per usual.

    Reply
  11. Ossie Moore May 12, 2017 at 11:09 am

    That’s right Mr. Arthur Marshall . . . . Trinidad based ! ! ! Nearly everything in B’dos is being controlled from Trinidad , even the Royal Bank of Canada ( B’dos branches ) are being controlled from the Trinidad Headquarters.If as B’dos Tady say that

    If as B’dos today says that ” in addition to the Nation and Starcom Network, OCM owns the Express newspaper, CCN TV6 and five radio stations in Trinidad & Tobago, the Grenada Broadcasting Network in Grenada and radio services in five Eastern Caribbean countries “.

    If this is really true how come that OCM does not have a Television station also in Barbados . . . . I’m going of on a tangent right here but better yet how come the B’dos government
    has never given the permission to anyone else since 1963 to establish a private own television in Barbados ?

    . . . .and bajans ‘aint gonna wurry ’bout dat rite now seeing dat crop ovah rite round de cornuh.

    Reply
  12. Samuel Morrison May 12, 2017 at 11:11 am

    Rubbishy in Rubbish out. The Once mighty nation is now a rubbish newspaper. Good for them.

    Reply
  13. Alex Alleyne May 12, 2017 at 11:16 am

    WHA ??????

    Reply
  14. Ossie Moore May 12, 2017 at 11:30 am

    That’s right Mr.Arthur Marshall . . . . Trinidad based ! ! ! Nearly every business in Barbados is owned and being controlled from a headquarters in Trinidad . . . the OTHER ISLAND that bajans love to use as part of the crime rate ” comparison factor “.

    Now that being said and if as the Barbados Today says that :

    ” in addition to the Nation and Starcom Network, OCM owns the Express newspaper, CCN TV6 and five radio stations in Trinidad & Tobago, the Grenada Broadcasting Network in Grenada and radio services in five Eastern Caribbean countries ”

    Question is how come OCM does not also own a television station in Barbados ? That also leads to the question of how come the B’dos government has never given permission to anyone else to establish another television station on the island ?

    Only communist governments deny private owned television stations from broadcasting in their countries.

    Reply
  15. Milli Watt May 12, 2017 at 11:33 am

    when I say P you say ……..URGE. trini right dis crowd a managers to bright for their own good and idol. local newspaper up and sell, bs and t up and sell bl&p up and sell. bankrupt of an original idea and reflective of an environment where we are being led by a bunch a nuthinerians. Trini clean out all and bring ur own we make space for de white man can mek space for you my caribbean brother.

    Reply
  16. Saga Boy May 12, 2017 at 11:53 am

    Hoyte is not saying that he has not heard. He is saying that he has not received any official correspondence. Even if he is retained it would suggest that he is not in the loop of things. It serves them right. They can’t have their cake and eat it too. They sold their shares. One thing for sure is that the company was not as profitable in 2016 as the previous year. There is therefore some concern about its continued viability. How on earth could they make an error and dismiss Hoyte. Sounds like a joke.

    Reply
  17. Mark My Word May 12, 2017 at 12:57 pm

    Wait thee Barbados Nation is now thee Trinidadian Nation, wonder what next.

    Reply
  18. Ossie Moore May 12, 2017 at 1:59 pm

    That’s right Mr.Arthur Marshall . . . . Trinidad based ! ! ! Nearly every business in Barbados is owned and being controlled from a headquarters in Trinidad . Even the Royal Bank of Canada ( B’dos branches ) have it’s Headquarters in Trinidad . … . the OTHER ISLAND that bajans love to use as part of the crime rate ” comparison factor “.

    Now that being said and if as the Barbados Today says that :

    ” in addition to the Nation and Starcom Network, OCM owns the Express newspaper, CCN TV6 and five radio stations in Trinidad & Tobago, the Grenada Broadcasting Network in Grenada and radio services in five Eastern Caribbean countries ”

    Question is how come OCM does not also own a television station in Barbados ? That also leads to the question of how come the B’dos government has never given permission to anyone else to establish another television station on the island ?

    Only communist governments deny private owned television stations from broadcasting in their countries.

    Reply
  19. Denny May 12, 2017 at 4:38 pm

    All Hail to our mother country Trinidad. Even after 50 years of Independence we are still being managed from someone else’s country.

    I won’t be surprised if the new embassy will be housed at Coloden Farms.

    Reply
  20. Troy May 12, 2017 at 7:01 pm

    The Republic of Trinidad and Barbados. Mac Fingall foretold it many years ago in his song “Indian”.

    Reply
  21. Aneta May 12, 2017 at 11:06 pm

    Don’t forget Scotiabank is being run from Trinidad also. And the saga continues

    Reply
  22. Alex Alleyne May 13, 2017 at 11:01 am

    TT&B alive and WELL.

    Reply
  23. Mikey May 13, 2017 at 11:16 am

    Yep,,, jokers like Peter Wickham continues to say that Barbadians ought to be glad for foreign investment, that is good for the economy. WHAT UTTER RUBBISH I AM HEARING ? Better for whose economy ? Trinidad’s ? And these guy want ordinary sensible Barbadians to believe that they are brilliant minds ?
    “educated four-legged beast of burden”, that’s what they are.
    Errol Barrow was a visionary and pragmatist, unlike some of the current pretenders. Anybody remembered what the English did to pretenders ? – Execution !

    Reply
  24. Mikey May 13, 2017 at 11:28 am

    How come no one has said as yet “Right for them to be sacked, including the man who started the Barbadian business” ???
    NO CRABS IN THE BARRELL ???

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *