Murdoch prints naked prince

The Sun newspaper featuring a picture of a naked Prince Harry

LONDON — Rupert Murdoch’s Sun tabloid today became the first British newspaper to defy the royal family by printing pictures of Prince Harry cavorting naked in Las Vegas, stoking a debate about what papers can print in the name of press freedom.

While newspapers across the globe have published the images of Queen Elizabeth’s grandson naked with an unnamed woman after they appeared on a US gossip website on Wednesday, the British media had decided not to do so until this point.

Instead they had agreed to comply, some more reluctantly than others, with a request from lawyers acting for the royal family to respect the privacy of the prince, who is 27 and single.

But the Sun decided to break ranks today, publishing a photo over much of its front page of the naked prince covering his genitals with his hands while an unclothed woman hides behind his back in his Las Vegas hotel room.

The top-selling tabloid, part of the British arm of Murdoch’s News Corp, said the grainy pictures were freely available on the Internet and the issue had become one of “the freedom of the press”.

“This is about the ludicrous situation where a picture can be seen by hundreds of millions of people around the world on the Internet but can’t be seen in the nation’s favorite paper,” said David Dinsmore, managing editor of the Sun.

Since the pictures appeared on the TMZ website, British papers and broadcasters have been grappling with the question of whether to print the photos, taken during the prince’s private holiday while on leave from his job as an army helicopter pilot.

In its TV news bulletins, the BBC showed the Sun’s front page with the photo blacked out, as did Sky TV’s website, while the Times website pixilated Harry’s picture.

Harry’s office had contacted the Press Complaints Commission, the industry’s self-regulatory body, to advise that printing the grainy pictures would intrude on the prince’s privacy, in breach of the editors’ code of practice.

Commentators said British newspapers, their reputations severely damaged by a phone-hacking scandal centred on Murdoch’s News of the World tabloid and by a subsequent judicial inquiry into press ethics, had been too scared to ignore that view.

Kelvin MacKenzie, a former editor of the Sun, said Murdoch himself would have had to approve the decision to change tack. (Reuters)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *